_

Monday, July 15, 2013

PEMBAJAAN TANAMAN




Pembajaan tanaman merupakan amalan yang perlu dilakukan dalam usaha meningkatkan pengeluaran hasil di samping pergantungan kepada baja secara semulajadi dari tanah.

Membaja bukan sekadar menabur disekeliling pokok tanaman sahaja tanpa mengikut teknik-teknik yang betul tetapi keadaan pokok tanaman dan sukatan keperluan pokok mesti difahami bagi mengelakkan pembaziran kos dan masa. Pembaziran berlaku disebabkan kurang kefahaman terhadap teknik-teknik pembajaan yang betul kerana kemungkinan baja yang ditabur akan terlupus keudara atau terhakis dibawa air hujan.
Teknik pembajaan yang tidak betul akan mengakibatkan baja tidak dapat diserap oleh pokok secara maksimun mungkin disebabkan akar pokok jauh dari taburan baja. Taburan baja yang berlebihan daripada keperluan pokok juga menyebabkan pembaziran kerana lebihan baja hanya akan terlupus keudara atau terhakis oleh air hujan.
 
Terdapat teknik-teknik pembajaan yang didapati berkesan untuk tumbesaran pokok dan mudah dipratikkan oleh pengusaha projek pertanian. Teknik-teknik yang dinyatakan ini amat bersesuaian dipraktikkan kepada pokok tanaman yang lebih kepada sifat tanaman kekal seperti tanaman buah-buahan. 
Di bawah ini ditunjukkan teknik-teknik pembajaan yang betul sebagai panduan kepada petani-petani dalam mengusahakan projek pertanian:

1. Lurah Keliling
Berpandukan kepada teknik ini, lurah perlu digali sedalam 10-15 sm dengan lebar 20 sm di sekeliling pokok pada jarak hujung dahan (jurai daun) pokok tanaman. Baja dimasukkan kedalam lurah yang digali mengikut kadar yang disyorkan bergantung kepada umur pokok dan ditimbus supaya tidak dapat dibawa oleh air hujan. Baja akan dapat diserap oleh akar-akar pokok yang aktif pada jarak tersebut.


2. Lurah Jejari
 
Teknik pembajaan lurah jejari boleh diamalkan pada pokok-pokok tanaman yang sensitif seperti pokok durian. Cara ini tidak merosakkan akar-akar pokok yang aktif dan jika berlaku kerosakkan pun hanya ditahap paling minimun tanpa menjejaskan tumbesaran dengan mengali lurah sedalam 10-15 sm dengan lebar 20 sm memanjang dari pangkal pokok hingga ke hujung kanopi pokok.
Lurah yang digali ini jika dilihat daripada atas akan kelihatan seperti huruf "t". Jumlah lurah yang digali bergantung kepada saiz kanopi pokok iaitu antara 406 lurah. Baja dimasukkan dalam lurah tersebut dan ditimbus bagi mengelakkan hakisan oleh air hujan.

3. Poket atau Saku
 
Teknik ini berbeza sedikit dengan cara lurah keliling kerana lubang yang digali kelihatan putus-putus. Lubang dibuat de sekeliling pokok mengikut garisan kanopi sama seperti lurah keliling. Kedalaman lubang antara 10-15 sm dengan lebar 20 sm dan panjang 20-30 sm.

Jumlah lubang pula bergantung kepada saiz pokok, semakin besar pokok, lubang yang diperlukan semakin banyak untuk diselaraskan dengan kuantiti baja. Baja dimasukkan ke dalam lubang dan ditimbus semula juga bagi mengelakkan hakisan oleh air hujan.

Penutup
Teknik-teknik pembajaan yang tersebut di atas merupakan amalan yang digunapakai oleh kebanyakan petani. Pembajaan jika dilakukan mengikut teknik-teknik yang betul akan dapat menggalakkan tumbesaran pokok dan pengeluaran hasil yang tinggi kerana baja yang ditabur dapat diserap sepenuhnya oleh pokok selain menjimatkan kos serta mengelakkan pembaziran.