_

Saturday, July 24, 2010

Stevia rebaudiana (Stevia)


Stevia rebaudiana, adalah sejenis tanaman herba berasal dari Paraguay. Tanaman ini terkenal dengan daunnya yang manis dan orang asli Paraguay telah menggunakannya sebagi bahan pemanis dalam minuman dan masakan, dan sebagai tea herba sejak 200 tahun dahulu.


semakin popular sebagai pengganti kepada gula, dan mula ditanam di banyak negara. Daun kering stevia adalah 40 kali lebih manis daripada gula manakala extrak S.rebaudiana dikatakan 300 kali lebih manis daripada gula. "Kemanisan pada daun stevia ini adalah disebabkan oleh dua kompound iaitu stevioside dan rebaudioside.


kelebihan S.rebaudiana sebagai bahan pemanis ialah ia tidak mengandungi kalori (calorie) dan karbohidrat (cabohydrate), dan sesuai untuk kesihatan terutama sekali bagi orang yang mengidap penyakit kencing manis. Selain daripada itu, stevia juga mengandungi vitamin serta antifungal dan antibacterial.


negara pengeluar utama produk stevia pada masa kini ialah negara China dan diikuti oleh India. Manakala negera pengimport and penguna terbesar ialah negera Jepun, dimana 41% daripada bahan pemanis yang digunakan adalah berasaskan Stevia. Untuk rekod, Jepun telah mengharamkan penggunaan bahan pemanis tiruan sejak tahun 70’an.


Tanaman stavia sesuai tumbuh di kawasan tropika.